„SOK HÍRES EMBER HELYETT UGROTTAM MÁR…” – interjú Gulyás Kiss Zoltán kaszkadőrrel – 2. rész

Az interjú 1. részét itt olvashatod

 
 

A magyar filmek közül melyiket említenéd, ami szerinted nagyon jól lett megoldva?

A Kontroll-ban Antal Nimróddal dolgoztunk együtt. Van benne egy akciójelenet, ahol versenyeznek, és az egyik jegyellenőr csávó kiugrik az alagútból, és a metró majdnem telibe vágja. Megkérdezték a bemutató után a Nimródtól, hogy ezt hogy csinálták. Ez az a fajta trükk, ami sokszor segíti a mi munkánkat is, úgy hívják, „stop-trükk”. Rétegeket vesznek fel egy álló kamera előtt, majd ezt egymásra vetítik, és így ezt a jelenetet ügyesen meg lehetett oldani. Az életben soha nem volt egy képen a színész és a metrókocsi, de ügyesen összefotózták, és benne volt a filmben. A zöld hátteres technikák is nagyon fontosak. Ezek klassz dolgok, de a kettő együtt működtetve a legjobb.

Melyik volt a kedvenc filmed, amire nagyon szívesen emlékszel vissza? Amelyben olyan színésszel dolgozhattál együtt, akivel bármikor bárhol szívesen működnél együtt?

Talán elcsépeltnek hangzik, de Omar Sharif volt az, akire nagyon szívesen emlékszem vissza. Egy nagyon picike feladatom volt a filmben, egy hintóból kellett kilépnem. Ott is a művész volt az első, mert ha megbotlik, megsérül, akkor leáll a film, ezért kellettem én. Ez egyébként a Nagy Katalin című film volt. Ausztriába forgott a mozi, és a Catherina Zeta Jones játszotta Nagy Katalint. Omar Sharif férfias mivoltja az, ami szimpatikus volt nekem. Akik ma igazából A Nagy Férfisztárok, azok nekem nem igazán példák.

Van valami díja a kaszkadőröknek? Mint a filmeseknek az Oscar díj.

Igen, Taurus díjnak mondják. Ez nem régi történet, 1963-ban volt egyetlen egyszer egy Oscar díj, a Ben Hur kaszkadőre kapta meg. Aztán utána nem minősítették a szakmabelieket. Aztán 2000-ben elindítottak egy világméretű kaszkadőr összegyűjtést, és Magyarországon én voltam az egyetlen, akit felkértek erre.

Minden országból gyűjtötte a támogató azokat a kaszkadőröket, akiket az előjelölő zsűri kiválasztott. Mára sajnos kicsit felhígult az egész.  Nagyobb lett a létszám.

Volt olyan hogy láttál egy akciójelenetet egy filmben és azt mondtad, hogy amit itt csinálnak az egy vicc? Tudsz filmet nézni nem szakmai szemmel?

Nem. Nem tudom, hogy ez baj-e, ám nem zavar. Nem mondom azt, hogy hogy lehetnek ilyen dilettánsok. Átlátom a trükköket. Látom, ha sok az utómunka. Mivel a keleti blokkból vagyunk, és nagyon sokszor kell abból a „bizonyosból” várat építenünk. Néha úgy hogy nincs utómunka. Mert az egészet meg kell csinálni. Ezért jó ez a régi iskola, ettől mindig elájulnak. Itt ami van, az élesben megy, nincs digitalizálás.

Hogy pihensz?

A gyerekeimmel töltöm az időmet, amennyit tudok. A nagyobbikat érdekli a kaszkadőrködés, pedig nem igazán erőltettem, sőt. De inspirálóan hat rá amit csinálok.

Biztos vagyok abban, hogy a legjobb kezekben lesz az a fiatalember, aki az édesapjától tanulja meg a szakma fortélyait. Mert Gulyás Kiss Zoltánban megvan mindaz az alázat, és tudás ahhoz, hogy ezt a nem mindennapi foglalkozást űzze. Remélem még nagyon sok nagysikerű és látványos produkcióban láthatjuk viszont, még akkor is, ha csak a stáblistát olvasva derül is ki, hogy a szenzációs főhős helyett, ki vitte a vásárra a bőrét egy veszélyes jelenetben.

Köszönöm az interjút Gulyás Kiss Zoltán!

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here