Logó a bőrre, sneakert a lábra?

Vajon mi kell ahhoz, hogy eladj egy cipőt? Egy jó márkanév, egy profi influencer vagy netán egy tetoválás? Talán mind.

Pachert Balázs története egy 21. századi mese. Adva van egy fiatal srác, aki szenvedélyesen szereti a sneakereket, és egy garázsnyi cipőből elindítja a vállalkozását, ami ma Balázs Kicks néven fut Budapest belvárosában. Több százezer követi lesi a TikTokon és az Instagramon. Már azok is ismerik, akik azt se tudják mi az a Yeezy. (A világon ez idáig a legdrágább cipő a sneakerek között a Nike Air Yeezy 2 volt, amelyet a rapper Kanye West-tel közösen dobtak piacra. A cipő iránti kereslet olyannyira nagy volt, hogy az eredeti 245 dolláros ár az árverésen elérte a több mint 90 ezer dollárt!)

 
 

A bolt nemcsak sneakereket árul, hanem véleményeket és egy csipetnyi provokációt vegyítve kortárs kultúrsokkal. (A sneaker egy utcai viseletre szánt cipő, amely gyakran a sportcipők dizájnját veszi alapul, de nem feltétlenül sportolásra tervezték. Ezek a cipők divatosak, kényelmesek, és sokféle stílusban elérhetők.

Fő jellemzői:
• Kényelmes viselet a mindennapokban.
• Széles szín- és formaválaszték, amely illeszkedik a különböző öltözködési stílusokhoz.
• Különböző anyagokból készülhet, például vászon, bőr, sztreccsbőr vagy textil.

A siker azonban nem feltétlenül a cipőkről szól, Balázs Kicks a marketingről lett híres. A 2025-ös nyár egyik legnagyobb vihart kavart kampánya így szól:

„Varrasd magadra a Balázs Kicks logóját, és kapsz egy cipőt 100 ezer forintig.” Ennyi! Őrült, dilis és nagyon merész. Éppen olyan, amilyenre a TikTok nemzedéknek igénye van. Az internet azonnal felrobbant, ahogy elindult az akció. Több százan jelentkeztek, akik a nyakukra, bokájukra tetováltatták, és megkapták a cipőt. A tetkót ettől a pillanattól kezdve magukon viselhetik, és nem válthatják vissza, ha már nem lesz menő.

Még Azahriah is élesen bírálta a kampányt, mert szerinte, aki ilyesmit csinál, kihasználja a fiatalokat. Vajon ez tényleg így van? Nemcsak őrültség vagy ügyes reklámfogás? Aki a testének egy részét adja, cserébe menő cipőt vihet haza. Mint egy rossz alku. Vagy épp jó?

A vállalkozók egyszerűen a bőrük alá engednek egy márkát, amellyel elkötelezik magukat valami mellett. A Balázs Kicks mindenesetre elérte, amit akart: beszélnek róla, méghozzá úgy, ahogy nálunk a médiában kevesen. Megjelenik mémként, vitatémaként, mert Balázs arca és stílusa laza és kihívó. Egy fiatal srác mesteri módon irányítja a figyelmet a munkájára, a boltjára, mert tudja, hogy a figyelem egyenlő a pénzzel.

Vajon egy mai fiatal tudja hol a határ? Meddig megy el egy márkáért, amit 10 év múlva lehet, hogy utálni fog? Ami most poén, nem biztos, hogy sokáig az lesz. A Z-generáció fogyasztói döntései nehezen határolódnak el a marketingtől, az identitástól és az önkifejezéstől. Mindent azért, hogy célt érjenek?

Balázs Kicks nem csak a cipők boltja, hanem egy jól felépített brand, maga a kortárs látletet. Olyan minta, amit az emberek bőrébe varrnak…

A sneaker ma divat, státusz, lázadás vagy épp közösséghez tartozás? Egyeseknek belépő egy csoportba, amely meghatározza az egyéniségüket. A tetoválásos kampány pedig korszakos. Pontosan azért, mert beszélnek róla, mert a fiatalok érdeklődését felkelti. Eljött tehát az az idő, amikor meg kell értenünk, hogy a kultúra megváltozott, vele együtt egyesek bőre is, akik beáldoztak egy darabot egy használati tárgyért.

 

Kép forrása: Pinterest

Oktatás és nevelés területén dolgozom, de minden szabadidőmben írok. Szeretek belesni a hétköznapok függönye mögé és közben keresem az embert, a nőt a jól legyártott álarcok mögött. Néha meséket is írok, de gyakrabban novellákat, cikkeket és apró vicces történeteket.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here