Ez egy rendhagyó filmajánló, mert sokban eltér azoktól, amelyekről olvasni szoktunk. A film közel kétórás, fekete-fehér, és nem a nagy tömegek ízlése szerint készült. 2023-ban Olaszországban, ahol készült, többen nézték meg, mint a Barbie-t vagy az Oppenheimert. Rendezője és forgatókönyvírója maga a film egyik főszereplője, a Deliát játszó Paola Cortellesi.
A filmben 1946-ot írunk, Olaszország és a világ épphogy túl van a II. világháború borzalmain. Róma szegényes, az emberek az utcán élik az életüket, a gyerekek kint játszanak, a felnőttek hajat vágnak, főznek, varrnak. Nagy a szegénység, és minden munka fontos, ami a város lakóinak útjába kerül. Róma utcáin a rendet még amerikai katonák felügyelik, de az emberek olyanok, amilyen mindig: hangosak, irigyek, veszekedősek, és nehezen viselik a kiszolgáltatottságot és olykor egymást is.
Delia háromgyerekes anya, akit gyakran megver a férje. Lánya eladósorban van, két fia pedig neveletlen, káromkodós, és szabadon nő, mint a dudva. Az asszony meg van még áldva apósával is, aki ostoba, nagyszájú, és természetesen semmibe veszi őt, ahogy a férje is. Mást se tud, csak panaszkodni és enni.
Delia férje, Ivano megjárta a két nagy háborút, idegroncs, és gyakran eljár a keze. A szomszédok mind tudják és hallgatólagosan tűrik, hiszen az asszonysors már csak ilyen. Ahhoz viszont jól ért, hogy kártyázni járjon és a helyi prostituáltakat részesítse kegyeiben. Delia még emlékszik azokra az időkre, amikor fiatal lány volt, tetszett valakinek, mégis Ivanohoz kellett hozzámennie, aki mellett folyton szalad a munka után, még sincs látszatja. Érdemes megfigyelni, hogy mennyire más nég ez az ország akkor, mint ma, amikor az egyik legszebbnek kiáltják ki a világon. Még nem a színes-szagos Itália, ahová a turisták pihenni járnak, vagy épp csak sétálni az ódon falak között.
A család felemelkedésének egyetlen módja, ha férjhez adják Marcellát, a nagylányt, méghozzá egy feltörekvő ifjúhoz, akinek családja bár nem tisztességes úton gazdagodott meg, mégis pénzes, kávézója van. A jelölt nem az, akinek láttatja magát, ő is, ahogy a többi férfi, azt tartja, hogy az asszonynak otthon a helye a konyhában, a lányok ne tanuljanak és csak a férjük kedvét keressék mindenben. Amikor Delia erre rájön, megpróbálja megvédeni fülig szerelmes lányát, aki persze nem lát tovább az orra hegyénél. Retteg, hogy hozzá hasonló sorsra jut, hiszen ő sem tud hová menekülni agresszív férje elől… Aztán mégis történnek olyan események, amelyek reményt mutatnak a jövőre nézve.
Egy titokzatos levél érkezése fejtetőre állít mindent…
Ez a film cseppet se hagyományos módon görgeti az események fonalát. A legnehezebb pillanatokban is előkerül a humor, az emberség. Érdekes látni, hogy abban az időben mennyivel egyszerűbb volt az élet és maga a halál is. A film tragikus mozzanatainak legtöbbjében ki-kibuggyan a nézőből a nevetés, mert a fájdalom és a keserűség olykor humort szül, csak azzal elviselhető.
Minden idők 9. legnagyobb bevételt hozó filmje lett Olaszországban. A 69. David di Donatello-díjra 19 jelölést kapott, és 6 díjat nyert: Cortellesi, a legjobb női mellékszereplő (Fanelli), a legjobb eredeti forgatókönyv, az ifjúsági David-díj és a közönségdíj.
Azoknak ajánlom, akik nem bánják, ha egy film feliratos, mély érzelmeket hordoz magában és tudnak nevetni akkor is, ha fáj a szívük.
Miénk lesz a holnap (2023), feliratos, olasz vígjáték-dráma
Kép forrása: Port.hu