Háborús hősök, régen élt helyi hírességek, vagy éppen valami absztrakt művészi alkotás – majdnem minden városnak megvan a saját műemléke, amelyhez izgalmas (esetleg kevésbé érdekfeszítő) történet fűződik. Sokuk észrevétlen marad, előbb-utóbb beolvad a városképbe – vannak azonban olyan feltűnő szobrok, amelyek mellett még a legfigyelmetlenebb turista sem tud elmenni anélkül, hogy felkapná a fejét. Mi ez?
A svájci város, Bern egyik szökőkútja például egy gyerekeket eszegető óriást ábrázol. A városvezetés 1945-ben kérte fel Hans Gieng-et, hogy az ott álló százéves szobor helyett készítsen egy másikat. Nem tudni, milyen műalkotás állt ott korábban, de az biztos, hogy Gieng alkotása überelte: a szörny éppen egy kisdedet töm a szájába, mellette pedig egy gyermekekkel teli zsák áll. Hogy mi volt a szobor üzenete? Talán az, hogy senki se hozza a síró gyerekét Bernbe?
Vencel király Prága híres történelmi alakja. A X. században uralkodott, és igazságos uralkodónak tartották. Kegyetlen “becenevű” testvére ölte meg, tehát a jó királynak rossz vége lett… A Vencel téren egy pontos, fenséges szobrot állítottak neki, amely a világon bárhol megállná a helyét. Egy sarokkal odébb láthatunk egy másik műalkotást is: ugyanezt a király, ugyanolyan büszke tartással, lovon ülve… de hoppá, mi lett ezzel a lóval? Fejjel lefelé lóg, és nagyon úgy néz ki, hogy megdöglött. A művész, David Cerny elmondása szerint nem Vencel királyt kívánta ezzel kifigurázni, hanem a jelenlegi kormányfőt. De, hogy pontosan hogyan értette a gúnyt, azt senki sem tudja.
Kínában található a világ legnagyobb Buddha szobra, amely a sok-sok óriási Buddha szobor közül is a legnagyobb a maga 71 méterével. A három folyó találkozásánál egy sziklafalba vájt szobor – alkotója, Haitong szerzetes szerint – arra hivatott, hogy a folyókat lecsendesítse. A szerzetes nem érte meg szobra elkészültét, amely egyébként végül tényleg lecsendesítette a vizeket – hiszen a szobor kifaragása során rengeteg kőtörmelék került a folyómederbe, lassítva a sodrást.
A világ legnagyobb hüvelykujj-szobrát Cesar Baldaccini francia művész alkotta meg. Viccesen hangzik? Az is! Egy földből kiálló óriási, mindösszesen hat méteres, aranyszínű szoborról van szó, amely alkotója ujját ábrázolja, és amely mindenféle felolvasztott hulladék felhasználásával készült. (Ez amúgy már a második ilyen témájú műve volt, az első ujj tizenkét méter magasan tornyosult csodálói fölé). Baldaccini nem kívánta kommentálni művét, és hiába kérdezték róla, nem fejtette ki, mi volt vele a célja.
Fotó: Internet