Ritkán fordul elő, hogy ötből öt pontos egy sorozat, de ez a török, két évados mindenképpen az, még ha nem is tökéletes. Vannak apró hibái, de olyan hangsúlyos és erős kritikával bír, amellyel ritkán találkozhatunk török sorozat esetében.
A magyar nézők jó része nem sokat tud a mai Törökországról, vagy misztifikálja, és még a háremek idejére koncentrál, mert az a külső szemlélőnek romantikus és egzotikus, vagy pedig bugyuta szerelmesfilmek tömegében merül el, ahol a szereplők reakció kicsit furcsák a hollywoodi nyálas érzelmekhez képest.
A Temető egy emlékezetes, merészen társadalomkritikus krimi, amelyben egy erős főhősnő vezeti a nézőt a kimondatlan tragédiák és igazságtalanságok világába. Ha valaki szereti a mélyebb, sötétebb krimiket, akkor megtalálhatja a számítását, miközben elmerül a bűnben.
A sztori főhőse Önem főfelügyelő, aki egy különleges bűnügyi egységet vezet, amely a nők elleni szexuális erőszakot és femicidet kutatja. Abban is különbözik a többi sorozattól, hogy a patriarchális rendszer kulturális nyomására helyezi a hangsúlyt, és bár a 21. században vagyunk, nem restelli kimondani, hogy léteznek még Törökországban becsületgyilkosságok. Ezek azok, amiket apák, fivérek követnek el lányaik, lánytestvérük ellen, mert azok megsértik a hagyományokat, vagy nem engedelmeskednek.
A sorozat nem fékezi magát. Nyers, őszinte és kíméletlen. Ritkán látni a műfajban ilyen elkötelezett vizsgálódást, különösen annak fényében, hogy Törökország nem ratifikálta az Isztambuli egyezményt, amely sokkal keményebben büntethetővé tette volna a nők elleni erőszakot. (Az Isztambuli Egyezmény az Európa Tanács nemzetközi egyezménye a nőkkel szembeni erőszak és a kapcsolati erőszak megelőzéséről és felszámolásáról, amelynek célja jogi keret biztosítása az áldozatok védelméhez és a bűncselekmények megelőzéséhez. Az egyezmény jogilag kötelezővé váláshoz az aláíró országok ratifikációjára törvénybe iktatására van szükség, amit Magyarország 2014-ben aláírt, de nem ratifikált. Célja a megelőzés, az áldozatok támogatása és a jogi intézkedések révén a nők elleni erőszak minden formájának felszámolása.)
Döbbenetes, hogy olyan világban élük ma is, amelyben a férfiak, apák, férjek, exek gond nélkül megölik a nőt, akit szerettek, mert a hagyományok megkövetelik, vagy mert a nő nemet mond nekik.
Önem szerepében Birce Akalay csodás alakítás nyújt, mert miközben egyedül neveli kamasz lányát, és küzd annak minden gondjával, szembe mer szállni a főnökeivel, akik nem nézik jó szemmel, hogy nő létére kemény és elszánt. A Temető nem valódi temető, hanem egy sötét, baljós pince, ahol a megoldatlan ügyek aktái sorakoznak, amelyeket vagy nem oldottak meg vagy eltusoltak az idők során. Önem és csapata itt kezd bele abba a harcba, amelynek úgy néz ki, soha nem lesz vége. Az érinthetetlenség, a korrupció, a hatalom is tiszteletét teszi, de a csapatot semmi nem rettenti vissza.
Isztambul nem csupán dekoráció a filmben, hanem képi világa feszültséget teremt, megmutatja, mi rejlik a történelmi város turisták által nem látogatott részein.
Meg kell említenünk még a holttestek naturalista ábrázolását is. A sorozat nem finomkodik, közelről megmutat mindent, egyes jelenetekhez jó gyomor kell. Ez nemcsak a nyomozás hitelességét erősíti, hanem kíméletlenül szembesíti a nézőt a brutalitással.
A Temető kimondja, nem hunyhatunk szemet a nők elleni erőszak felett. A testek látványa nem öncélú horror, hanem társadalmi tükör is egyben.
Természetesen a főfelügyelő csoportja sem mellőzi a kliséket. Egyik tagja abszolút zseni a maga kockaságával, a másik elvesztette lányát, aki szintén gyilkosság áldozata lett, a harmadik erőszakos és agresszív, és nem riad vissza a kihallgatottak ütlegelésétől sem.
Az első évad nyers szembesítés a valósággal, nem könnyű megemészteni a történéseket. A második évadban megmarad a részletgazdagság, de sokkal inkább megfigyelhetjük a szereplők reakcióit és jellemfejlődését is. A brutalitás még jelen van, de itt már a pszichológiára fektetnek hangsúlyt.
A Temető erős és kemény sorozat, olykor klisékkel tűzdelt, de szereplői nagyon is valóságosak és eredetiek, ahogy a fájdalmuk is.
Érdemes időt szakítani rá, a részek közel másfél órásak.
Jó szórakozást és elmélyülést hozzá!
Összegzésül: Temető, török, 2 évad, feliratos, Netflix