A nemrég elhunyt világsztár megosztó személyiség volt élete során. Bár óriási népszerűségnek örvendett, és a sikerek se pártoltak el tőle hosszú ideig, magánélete nem volt felhőtlen, nyilatkozatai sokszor keltettek feltűnést. Mégis ő a 20. század egyik legnagyobb színésze, akinek stílusát, sármját egyszerűen nem lehetett utánozni. Alain Delonhoz fogható nincs, mert ő valósággal élt a filmvásznon, nem beszélve külső adottságairól, amely a múlt század talán legszebb férfijává tette. Bizonyára lehetne erről bővebben vitázni, de felesleges. Abban mindenki egyetért, hogy mosolya, szemébe lógó tincsei és varázslatos tekintete millió nőnek okozott álmatlan éjszakákat.
Fantasztikus férfi és színész volt, tele hibákkal és tévedésekkel, ahogy minden ember. Megtehette, hogy azt szeret, akit akar, viszont ő se tudta befolyásolni mások iránta való érzéseit.
1935. november 8-án született Alain Fabien Maurice Marcel Delon néven. Édesanyja egy gyógyszertárban dolgozott, édesapja egy mozi tulajdonosa volt. A pár házassága korán megromlott, és a kisfiú nevelőszülőkhöz került, amit nehezen viselt. Amikor édesanyja újabb házasságot kötött egy hentessel, magához vette fiát, de nem bizonyult sikeresnek az együttélés a kamasz fiú viselkedése miatt. Újabb nevelőszülők következtek, majd internátusról internátusra járt, de sehol nem maradt meg sokáig, mert eltanácsolták renitens viselkedése miatt. Végül beállt a hadseregbe, megjárta Indokínát, de nem a haza védelme motiválta, inkább az, hogy távol legyen mindentől és mindenkitől, aki addig bántotta. Végül felbontották a vele való szerződést, amelyet azzal indokoltak, hogy különösen kegyetlen és agresszív volt. Mindenesetre ott sem akart beállni a sorba.
Nem sokon múlott, hogy nem kallódott el. 1956-ban végül Párizsba ment, ahol rendkívül előnyös külseje miatt azonnal barátokra lelt, és megismerkedett Jean-Claude Brialy színésszel, akinek javaslatára ellátogattak a Cannes-i filmfesztiválra. A jószemű producerek és rendezők azonnal lecsaptak rá, és hétéves szerződést kínált neki Hollywood, de egy barátja lebeszélte róla, mondván, előbb hazájában csináljon karriert, Amerika megvárja, ha akarja.
Első két filmjében kicsinyke szerepet kapott, és nem is hozta még azt a formát, amelyet később. Még harmadik filmje, a Christine se mutatta meg, milyen jelentős színész válhat belőle utóbb. Viszont ez a film összehozta a már akkor sikeres és gyönyörű Romy Schneiderrel. Viharos kapcsolatuktól zengett a korabeli sajtó, és bár gyönyörűek és sikeresek voltak, boldogok nem feltétlenül. Alain nem tudott ellenállni a nők csábításának és csalta Romyt, amelynek végül öt év után szakítás lett a vége.
Korai karrierjének első jelentősebb szerepe a Ragyogó napfény c. alkotásban volt, amelyben Tom Ripley szerepét alakította. A film hatalmas sikert aratott, amiben jelentős része volt a rendezés mellett Delon karizmatikus szerepformálásának is. Innen viszont nem volt megállás. Jöttek a sztárrendezők, köztük Luchino Visconti, aki a Rocco fivéreiben szerepeltette. Ebben a műben értékelte és fogadta el először a szakma. Delon atyjaként szerette és tisztelte. A párduc c. újabb közös filmjük is sikerre ítéltetett 1963-ban. A mozivászon és a közönség is egyaránt imádta a fiatal Delont.
A szamurájt már Jean-Pierre Melville rendezte. A film óriási szakmai és közönségsikert aratott: Delon rezzenéstelen arcú bérgyilkosának látszólag üres tekintete valójában feneketlen mélységeket takar, és ez a fajta jellemábrázolás a későbbiekben a sztár egyik jellegzetessége lett. „Delon 1969-ben Saint-Tropez-ban forgatta A medence című pszichológiai thrillert. Partnernője ismét Romy Schneider volt, és ez a tény már önmagában szenzációvá tette a készülő produkciót, melyben Maurice Ronet és Jane Birkin kapott még fontos szerepeket. A mű sok mindenben kapcsolódik a Ragyogó napfényhez. Delon gyilkossá váló figurája egyike a színész legemlékezetesebb és – paradox módon – legvonzóbb szerepformálásainak. A film jelentős szakmai és közönségsikert aratott, melynek eredményeként Delon hosszú távra szerződtette Deray-t, és a későbbiekben több filmet is forgatott vele. Mindjárt a következő, a Borsalino (1970) című hangulatos gengsztertörténet kiugró kasszasikert aratott. A film diadalmenetét nem befolyásolta, hogy Delon perbe keveredett miatta a partnerével, Jean-Paul Belmondóval, mivel Alain nem tartotta be a szerződésbe foglalt, apróságnak tűnő kikötéseket.”
Hogy mi lett a később hollywoodi karrierrel? A tengeren túlon nem tudott olyan sikeres lenni, mint Európában. Ez pár próbálkozás után kiderült. Sose tanult meg angolul, és ez közrejátszhatott benne.
Sorra jöttek a közönségkedvencek: A fekete tulipán, Zorro, a Kalandorok, A szicíliaiak klánja és még sorolhatnánk.
Delon rendezőként is jelen maradt a 80-as években a filmpiacon, nem beszélve a reklámban nyújtott szerepeiről. A kritika viszont nem lelkesedett már érte.
„A szerelemben minden megengedett” – nyilatkozta egyszer a sztár, aki eszerint is élt. Két feleségén és több hosszabb-rövidebb kapcsolatán túl gyakorlatilag nem tudott ellenállni a nőknek. Mindenkit megcsalt, még a 15 éven át mellette maradó Mireille Darc-ot is. Első felesége a maffia köreiben is ismert Nathalie Barthélemy lett, aki prostituált volt a rossznyelvek szerint. Néhány év után szétváltak útjaik, közös fiuk se tudta összetartani őket.
Magánéletét még pár kétes ügy is tarkította, mert furamód Delon három testőrét is meggyilkolták. A színészt is megvádolták, de nem tudták rábizonyítani. Második testőre esetében az a pletyka járta, hogy viszonya volt a színész feleségével, ezért kellett meghalnia. A harmadik viszont túl sokat tudott. Az első esetben nem derült fény az okokra. Mindenesetre nem vetett rá jó fényt.
A híres énekesnő, Nico után, akitől egy soha el nem ismert fia született, ötvenen túl megismerkedett Rosalie van Breemen modellel, akit feleségül vett. Másfél évtized után Delon borzalmasan agresszív természetére hivatkozva elváltak. Delon fia, Alain-Fabien többször azt nyilatkozta, hogy a színész verte őt, testvérét és édesanyját is.
Idősebb korában a szélsőjobboldal nézeteit vallotta, amellyel sok rajongót veszített, de ez ahogy más sem, a franciák ikonját cseppet se érdekelte.
– Három dolgot nagyon jól csinálok: filmet, meggondolatlanságokat és gyerekeket – viccelődött Delon egy 1995-ös L’Express-interjúban. – De sosem fogtok öregnek és csúnyának látni: inkább előbb meghalok.
2024. augusztus 18-án hunyta le szemét szeretett birtokán kutyái körében.
Kép forrása: Pinterest