Viszonylag keveset beszélünk erről a témáról, pedig sokkal fajsúlyosabb, mint hinnénk. A felnövekvő generáció nem a könyvekből keres példaképet, nem ismeri Bornemissza Gergelyt, vagy Matula bácsit, esetleg Vitay Georginát és sorolhatnám. Az iskolák próbálják még kínkeservesen a kamaszokra erőltetni a régi hősöket, de azok csillogása másodpercekig sem tart.
Viszont egyre többen nézik a TikTok videókat, lesik fiatal influencerek minden mondatát, lépését. Egy mai szülőnek, ha nem huszonéves, megfejthetetlen, hogy mit tud adni vagy vajmi keveset megélt fiatal srác, aki maximum poénos, de azon túl nem tett le semmit az asztalra.
Manapság nem kell letenni nagyjából fikarcnyit sem, hogy felfigyeljenek rád. Semmi nem számít, mint az, hogy milyen külsővel rendelkezel, melyik cég áll be mögéd, és melyik fizeti meg pár perces szereplésed. A mai fiatalság jó része elképesztően rajong a semmitmondó, talmi sztárocskákért, akiknek a véleménye szent. Amikor egy szülő csodálkozva megkérdi a tinit, hogy de komolyan, mitől különleges, akkor az a válasz, hogy nézd meg, mennyi feliratkozója van. Csak a számok döntenek. Minél többen keresik, annál nagyobb sztár.
Ha elkezdjük kielemezni, hogy egy kamasz mit kap érte, akkor a válasz legtöbb esetben a semmi lesz, különleges tálalásban. Az influencer, más szóval véleményvezér oly módon tudja közvetíteni életmódját, a divatot, egy terméket, hogy az trendi lesz. A fiatalok körében ennél nagyobb érték nem létezik. Nem kell maradandónak, jónak vagy extrának lennie, a lényeg, hogy szembe menjen a mindennapokkal, ahogy az már lenni szokott, legyen extrém, amin ki lehet akadni, és merjen olyasmit mutatni, tenni, amit eddig mások nem.
A mai világban csak az számít, hogyha egy fénykép megismételhetetlen. A szereplője lehet életveszélyben, egy hajszálra a haláltól, nem számít, a lényeg, hogy marad egy kép utána, ami kering a neten. Ez lesz a minta. Megmutathatja, hogy vonatra mászni, toronyház tetején billegni, motoron egyensúlyozni mekkora csoda, és ha ezért a csodáért életét adja, az sem baj. Ma minden pillanatnak kihívásnak kell lennie. Ha nem az, nem számít.
Lehet a világ legostobább dolga, akár testi épséget sértő, még fel is fokozódik az értéke. Már nem szent a halál utolsó pillanata sem, mert ha egy celeb azt akarja közvetíteni, megteszi. Ugyanez vonatkozik a születésre, bántalmazásra, szexre és öngyilkosságra is.
Oly módon vannak kiéhezve a tinédzserek, fiatal felnőttek az újra, hogy az félelmetes. Önmagukkal nem tudnak mit kezdeni, és teljesíteni se, ahogy szeretnének, ezért lép a képbe a közösségi média, ahol minden, hangsúlyozom, minden elképzelhető. Még pár éve elképzelhetetlen volt, hogy egy ember a legféltettebb titkait világgá kürtölje. Ma természetes.
Mindez azért ijesztő, mert egy véleményvezérnek hatalom van a birtokában. Tud irányítani, befolyásolni, ha kell megalázni, vagy tragédiába hajszolni. Hiába mondják, hogy nem kötelező követni őket, mind tudjuk, hogy pontosan erről szól az életük. Ha nem követnék minden mozdulatukat, meghalna az egész lényege.
Nem is fogják fel, mekkora felelősség van a kezükben. Vagy, ha igen, nem érdekli őket. Semmi más nem mozgatja ezt a tevékenységet, csak a pénz. Ők maguk a reklámhordozók, és ezzel tisztában vannak a cégek. Milliókat fektetnek a szépségiparba, a fogyáshoz kapcsolódó termékekbe, és élő próbababájuk mindent elad. Gond nélkül hirdeti a rosszat, tudatosan hinti el az ostobaságot.
Mind tudjuk, hogy fiatalon mennyire befolyásolhatóak vagyunk. Ezen alapul minden celeb, médiaszemélyiség kultusza. Miért ne tenné, ha neki ezt pénzt hoz? Nem keveset, ne ámítsuk magunkat.
A fiatalok meg megisznak, megesznek bármit, aminek jó reklámja van, amit egy olyan ember mond, akit sokan kedvelnek, követnek. Maga a jelenség félelmet keltő, mert nehéz józan ésszel megállítani, vagy megbeszélni. A felnőtt, ha látja is, mennyire káros, aligha tudja leállítani a gyerekét. Legtöbbször azonban nem is tud róla, nem érdekli, nem figyeli, mivel foglalkozik a gyereke.
Amikor bekövetkezik a baj, és a követő olyasmit tesz, amivel egy életre tönkre teszi magát, vagy belehal egy jó fotó elkészítésébe, mert az volt a kihívás része, már hiába kapunk a fejünkhöz.
Semmit az égvilágon nem tudunk már tenni, csak előtte, amikor még a gyerekünk kicsi, amikor még van szavunk, amikor még mi vagyunk számára a példaképek. Ez az idő egyre rövidül… A kérdés már csak az, akarunk-e tenni? Képesek vagyunk-e figyelni rájuk, vagy mi is a telefonunkat bújjuk, mert az a másik világ szórakoztatóbb, mint a hétköznapok, amelyben élünk. Nagyon sok múlik rajtunk szülőkön, barátokon, felnőtteken.
Kép forrása: Pinterest