A WHO tanácsai: Hatékony munkahelyi védelem a koronavírussal szemben

Persze, örülünk, hogy az Egészségügyi Világszervezet ellát minket jótanácsokkal, de nem biztos, hogy mindenkinek van “kedve” elolvasni egy sokoldalas dokumentumot angolul. Ezért mi úgy gondoltuk, összegezzük és lefordítjuk nektek a legfontosabb tudnivalókat. Röviden, tömören, de főleg érthetően.

 
 

Szóval… hogy is terjed a COVID-19?

Röviden: éppúgy, mint az influenza, ráadásul a tünetek is nagyon hasonlóak. Bővebben kifejtve a már koronavírussal fertőzött beteg köhögéskor és kilégzéskor fertőző cseppeket juttat a levegőbe és a környező tárgyakra, emberekre. Mivel a vírus sajnos órákon vagy akár napokon át is megmarad szinte minden felületen, így nem lehetünk elég elővigyázatosak egy kilincs vagy egy használati tárgy érintésénél. Ezt követően elég egy észrevétlen pillanatban a kezünket az orrunkhoz vagy a szánkhoz emelni, és kész a baj.

  1. Egyszerű módszerek a COVID-19 terjedésének megakadályozására a munkahelyen.

Nem kell drasztikus és költséges lépéseket tenni a megfelelő védelem érdekében. Bőven elegendő, ha

  • A sokak által használt felületeket rendszeresen és szakszerűen tisztítja a személyzet (pl.: billentyűzet, asztal, egér).
  • Tedd kötelezővé az összes, munkahelyeden megforduló kollégának az alapos kézmosást, külsős beszállítók és ügyfelek esetében is!
  • Helyezd a fertőtlenítő kézmosó adagolókat a munkahely körül látható helyekre! Ellenőrizd, hogy ezeket az adagolókat rendszeresen újratöltik-e!
  • Reklámozd a kézmosás fontosságát plakátokkal!
  • A heti meetingek elmaradhatatlan témája kell, hogy legyen a kézmosás. Hiába tűnhet gyerekesnek és unalomig ismételtnek, meglepően sok emberhez csak így juthat el az információ.
  • Figyeld meg, ki az, aki kevésbé mutat hajlandóságot a megfelelő óvintézkedésekre!
  • Rendszeresen szellőztess!
  • Hívd fel a tárgyalni induló vagy beszállító munkatársak figyelmét arra, hogy máshol is tartsák be az alapvető higiéniai szabályokat, akkor is, ha ott még nem követelik meg!

Tarts meetinget, arról, hogy annak, aki köhög vagy hőemelkedése van, szigorúan otthon kell maradnia! Amennyiben megoldható, ezek a kollégák akár otthonról is dolgozhatnak.

  1. Hogyan kezeljük a COVID-19 okozta kockázatokat megbeszélések és rendezvények szervezésekor?

Első körben érdemes kikérni az illetékes hatóságok tanácsát arról, milyen módon szervezzük meg a rendezvényt. Már ha ez egyáltalán szükséges – amennyiben lehet, inkább gondolkodjunk videókonferenciában.

Ha mégis a személyes rendezvény mellett döntünk, akkor érdemes végiggondolni, hány ember részvétele is szükséges – lehet, hogy sokkal kevesebb, mint az elsőre gondolnánk. A meghívottaknak biztosítsuk a megfelelő védelmet: elegendő szájmaszkot, előre fertőtlenített konferenciatermet és kézfertőtlenítőt. Mivel sajnos ez nem mindenki számára egyértelmű, kösd előre a résztvevők lelkére, hogy csak akkor jöhetnek el, ha a betegség egyik jelét sem produkálják.

Ezen felül kérd el tőlük az elérhetőségeiket: telefonszám, e-mail- és tartózkodási cím. Ennek hiányában nem vehetnek részt az ülésen.

Még a leggondosabb óvintézkedések mellett is előfordulhatnak megbetegedések, így nem árt, ha erre is van egy külön terved. Amennyiben valaki a találkozón betegszik meg,

  • jelölj ki egy olyan területet, ahol biztonságosan el lehet szigetelni a tüneteket produkáló személyt!
  • Alakíts ki egy tervet arra nézve, hogyan lehet a beteget biztonságosan átvinni egy egészségügyi intézménybe!
  • Egyeztesd a tervet előzetesen hozzáértő egészségügyi szolgáltatóval!

A rendezvény ideje alatt követeld meg minden résztvevőtől a két méteres távolságtartást. Kérj meg előzetesen mindenkit, hogy mellőzze a kézfogást vagy bármilyen testi kontaktust. Ha valakinek tüsszentenie kell, azt a könyökhajlatába tegye, a használt zsebkendőket pedig egy külön erre a célra kihelyezett szemetesbe dobják. A kézfertőtlenítőket helyezd el jól látható helyekre, és lehetőleg szellőztess minden szünetben vagy akár a konferencia ideje alatt is.

Köszönd meg a résztvevőknek, hogy partnerek voltak az óvintézkedésekben – bár ezek nem teljesíthetetlen kihívások, egyelőre még szokatlan mindenki számára.

A rendezvény után is tartsd meg az összes résztvevő adatait. Ha esetleg valaki köhögött, tüsszögött, értesíts valamennyi meghívottat.

  1. Fontos szempontok utazás előtt…

Akár te, akár egy kollégád vagy alkalmazottad utazik, mindenképp tájékozódj az úti cél  fertőzöttségének mértékéről. Kis segítség ehhez: https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/situation-reports/

  • A tüdő-vagy légzőszervi betegeket, illetve a cukor-és szívbetegeket ne engedd utazni!
  • Ha mindenféleképp olyan helyre kell utaznod, ahol már felütötte fejét a vírus, kérj felvilágosítást egészségügyi szakembertől!

…és alatt.

  • Kézmosás – tudom, hallottad már vagy ezerszer, de elégszer ahhoz, hogy minden egyes alkalommal kezet is moss?
  • Tarts két méter távolságot minden esetben!
  • Tájékozódj, kihez fordulhatsz, ha megfertőződnél (természetesen ha egy kollégád utazik, akkor készítsd fel minden információval)!

Visszatéréskor érdemes megfigyelned magadon a tüneteket és naponta kétszer lázat mérned akkor is, ha nem érzed rosszul magad, a koronavírus ugyanis akár két hétig tünetmentes lehet! Ha hőemelkedésed vagy gyakori köhögési ingered van, maradj két hétig otthon (a bevásárlást valószínűleg már egyébként is letudtad)! Hívd fel a háziorvosodat, és kövesd az utasításaikat.

  1. Készítsd fel munkahelyed arra az esetre, ha a COVID-19 megérkezik a közösségbe.

Vitán felül áll, hogy a betegség tüneteit produkáló munkatársat el kell szeparálni az egészséges kollégáktól. Vedd fel a helyi közegészségügyi hatóságokkal a kapcsolatot, ők tudni fogják, mik a szükséges lépések.

Érdemes megpróbálni a home office lehetőségét az egyébként egészségek dolgozók esetében is. Ennek több szempontból is jótékony hatása lehet.

  • A tömegközlekedéssel utazó kollégák kevesebb eséllyel kapják el a vírust.
  • Minél kevesebben tartózkodnak a munkahelyen, annál kisebb a fertőzés veszélye.
  • Regionális és országos szinten is hozzájárulhatsz, hogy a vírus minél lassabban terjedjen – felelősségvállalás a közösségért kipipálva!

Legyen B-terved: ha esetlegesen kitörne a járvány, lenne lehetőséged mindenkit otthonról foglalkoztatni? Hogyan tudnád fenntartani vállalkozásodat csökkentett létszámmal, kevesebb beszállítóval? Mindenképpen készíts egy készenléti és üzleti folytonossági tervet a járvány kitörésére!

Persze egy dolog megtervezni valamit, és egészen más vészhelyzet esetén végre is hajtani azt. Éppen ezért mindenképp győződj meg, hogy az alkalmazottjaid és a beszállítók maradéktalanul tisztában legyenek a terveddel, különösen a rájuk vonatkozó részekkel!

Egy kisebb vállalkozás esetében természetesen nincs feltétlenül házon belül megfelelő egészségügyi háttér. Gondolkodj előre, dolgozz ki egy tervet közösen a helyi egészségügyi és szociális szolgáltatókkal.

Figyelem!

A COVID-19-re való felkészülés elengedhetetlen, a vállalkozásod fennmaradása múlhat rajta! Néhány egyszerű óvintézkedéssel és egy konkrét terv elkészítésével sikeresen átvészelheted ezt az időszakot. A korai fellépés segít megvédeni alkalmazottjaidat és vállalkozásod. (X) 

A teljes tartalom letölthető itt vagy a WHO oldaláról. (https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/getting-workplace-ready-for-covid-19.pdf?sfvrsn=359a81e7_6)

 

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here