Képzett nyomóemberek és rénszarvashangok – Elképesztő tények a japán vasutakról

Húsvét környékén gyakran megjelenik egy vicces mém a neten: “Boldog karácsonyi ünnepeket kívánunk! Bocsánat a késésért! MÁV” Nos, igen, a hazai vasúttársaságról rengeteg ironikus, kritikus poén született már. Kínunkban kacagunk rajta, és tehetetlenül továbblépünk: a legtöbbünk számára ugyanis a vonat az egyetlen közlekedési eszköz, amellyel nap mint nap eljutunk az iskolába vagy a munkahelyünkre, esetleg vidéken élő családtagjainkhoz.

 
 

A japán vasúttársaságról is biztosan sok vicces sztori kering a neten… mondjuk, valószínűleg nem a késésekkel kapcsolatban, hiszen a japán vonatok a világon a legpontosabbak… ezen felül híresek hatékonyságukról is: hatalmas embertömegeket képesek mozgatni – nem évente, hanem nap mint nap. Érdekes, de kevésbé köztudott tény, hogy a japán vasúttársaság kemény pénzösszegekkel bünteti a magukat vonat alá vető öngyilkosok életben maradt családtagjait. Az öngyilkosságok miatt ugyanis sokáig vesztegelnek a szerelvények, a késések pedig pénzbe kerülnek a vasúttársaságnak, ezt verik le a tragikus halállal halt emberek hozzátartozóin. Azok mellett a vasútvonalak mellett, ahol sok öngyilkosság történik, még az ingatlanárak is alacsonyabbak. És itt még nincs vége a sztorinak: mivel a törvények arra kötelezik a főbérlőket, hogy közöljék jövendőbeli bérlőikkel, ha a kiadandó lakásban élt öngyilkos személy, (emiatt ugyanis kevesebbet ér a bérlemény), sokszor a főbérlők is büntetést rónak ki a hozzátartozókra kiesett bevételük miatti kárpótlásként.

A japán vonatok olyan szinten pontosak, hogy biztosak lehetünk benne: ha két percet késik egy szerelvény, a személyzet elnézést fog kérni, az öt percet meghaladó késés után pedig igazolást adnak ki az utasoknak – ami azért fontos, mert sem az iskola, sem a munkahely nem tolerálja a késést. Ezt az igazolást ma már általában digitális formában juttatják el az utasoknak.

Japánban nem ritka, hogy a vasútvonalak mentén rénszarvasok legelésznek, akik egy kis vashiány miatt képesek felmenni a sínekre, és nyalogatni azt. Hogy ne történjen baleset, szükség volt egy gyors és kíméletes megoldásra, amellyel el tudják ijeszteni a rénszarvasokat az érkező vonatok elől. Először oroszlánürülék szétkenésével próbálkoztak, amit azonban hamar elmosott az eső. Aztán jött az ultrahangos riasztó, de az sem bizonyult hatékonynak, mert csak akkor jelzett, ha a vonat már túlságosan közel volt. Végül megszületett az üdvös megoldás: a vonat először rénszarvas hangot bocsát ki, amely felkelti az állatok figyelmét. Röviddel ezután kutyaugatás hangzik el a járműről, ami megijeszti és menekülésre készteti a vadakat.

És végül egy remek ötlet, melyet mi magyarok már régen megvalósítottunk, ráadásul önként jelentkezőkkel, és nem alkalmazottakkal: a japánok hivatásos oshiya-t, azaz nyomóembert fizetnek, aki egy-egy tömött szerelvényre képes minél több embert feltoloncolni. Nos, a meló nem olyan egyszerű, mint ahogy elsőre gondolnánk. A nyomóembert hat hónapig képzik, hogy hogyan nyomjon szakszerűen: előtte figyelmeztetnie kell az utast, akinek csak a vállát vagy a hátát tolhatja.

fotó: Internet

 

 

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here