Az iskola, főleg hazánkban nem ideális hely. A gyerekek túlterheltek, a tankönyvek olyanok, amilyenek, egy azonban biztos: a gyakorlatot mellőzi, és alig ad arra lehetőséget, hogy a gyerekek valóban hasznos tudást szerezzenek. Már a 21. században járunk, és még mindig az a legfőbb követelmény, hogy egy gyerek bemagolja a dátumokat, tudja, hogy melyik növény egynyári vagy épp mi a sósav képlete. Ezeket ma egy kattintással elérheti, ahogy millió dolgot. Viszont nem tanul olyasmit, ami valóban az élethez kell. Soroljunk fel párat a teljesség igénye nélkül:
- Nem tanulnak valódi pénzhasználatot, nem értik a takarékosságot, a beosztást, a pénzügyi tervezést.
- Nem tanítanak empátiát, vagy épp csak szőrmentén, és igen kevés az olyan esemény, amelyben megnyilvánulhatna a segítő szándék, az adakozás, a beleérző képesség fejlesztése.
- Nem tanulhatnak a szexualitásról, mert sérti a … Nem is tudom mit sért, de a mai gyerekek nem tudnak többet a szexről, a menzeszről, mint a régiek. A pornó és net kínálta információk nem fedik a tudást. Az intimitást alig ismerik, a szexszel azonosítják.
- Nem tanulnak egyszerű dolgokat: egy kalapácsot használni, zárat cserélni, háztartással kapcsolatos dolgokat megoldani.
- Nem tanulnak érvelni, beszélgetni, meghallgatni másokat anélkül, hogy támadnának, vagy kritizálnak. természetesen vannak iskolák, amelyek erre törekszenek, de nagyon kevesen, ugyanis az idő nagy részében a tananyagot kell sulykolni.
- Nem tanulják meg, hogyan legyen önérzetük, és hogy mit jelent az egészséges önbecsülés, vagy hogy tudni kell nemet mondani. Arra is alig jut idő és alkalom, hogy valódi embereket lássanak, halljanak, és ne a virtuális világban keressenek emojikat vagy bármi mást érzelmeik kifejezésére.
- Azt se tanítja meg nekik senki, hogy a nagyképűség nem kifizetődő, hogy másokat lenézni, becsmérelni undorító, hogy le kell tenni valamit az asztalra ahhoz, hogy büszke lehessen magára.
- Senki nem mondja el a tanulóknak, hogy a tudás és az élmények viszik előre az embert, és nem feltétlenül a pénz, mindegy milyen úton érkezik. Arról se sokat mesélnek az iskolában, hogy a boldogság nem másoktól várható, ki kell bányászni magunkból.
- Az sincs a tananyagban, hogy a politika az életünk része, és mindig meg kell hallgatnunk a másik oldalt, vagy el kell fogadnunk azt is, ha nem egyező a véleményünk…Ettől még nem rossz vagy jó valaki.
- Azt is tanulni kellene, hogy a család története, hazánk és a világ története része az életünknek, nem lehet megkerülni. Nem évszámokban, hanem összefüggésekben kell gondolkodni. Ma, amikor az ötödikes tankönyvekben nincs szó az őskorról, nehéz ezt felfogni. Arra is érdemes lenne választ találni, hogy az őskorból hogyan repült át az ember az ókori Egyiptomba? Mi volt közte és hová lett? Az sem lenne utolsó dolog, ha a történelem egyetemes lenne, ha pl. azt is tanulná egy gyerek, hogy kik és hogyan éltek a Földön, amikor pl. a piramisok épültek?
- Senki nem mondja el, hogyan viszonyuljunk azokhoz, akik gyászolnak, hogyan vigasztaljuk meg őket, vagy mit mondjunk neki, hogy ne udvarias frázisoknak találják őket, akiknek szólnak.
- Szükség lenne pokolian sok órára és foglalkozásra a bántalmazásról, legyen az bármi miatt. Nem felületesen, nem úgy, hogy na, ez is megvolt, pipa, közben pedig a virtuális világ szétcincálja a gyerekek lelkét. Folyton folyvást beszélni kellene a valódi ragadozókról, akik köztünk élnek, azokról, akik báránybőrbe bújt farkasok, talán rokonok vagy közeli ismerősök. Mérhetetlenül fontos lenne megerősíteni a gyerekek önbizalmát, nem a nagyképűség fejlesztésével, hanem öntudatra neveléssel.
- Arról sem tanulnak, hogy mennyire fontosak a célok, és hogy értelmet ad az életnek, ha valaki kitalálja mit akar és tesz is érte.
- És természetesen nagyon sokat kellene tanulni a drogokról, a terjesztőkről, arról, hogy szabad és lehet NEMet mondani, és hogy valóban tönkretesznek, és halálosak lehetnek.
- És végezetül: a szabályok betartása is fontos téma lehetne, mert bármilyen nehéz, ezek terelik rendbe a világ folyását.
Mire lenne még szükség, hogy éplelkű gyerekek kerüljenek ki az iskolák falai közül leszámítva a körülményeket? Akinek van még javaslata, kérem, írja meg kommentben!
 
 
Kép forrása: Pinterest























































