Utaznál vonattal, ha ingyen lenne?

Nem kis lökettel kezdte meg a tavaszi megújulást Luxemburg. Európa törpeállama a világon elsőként ingyenessé tette a tömegközlekedést, igaz ez a helyijárattól kezdve a távolsági vonatokig bezárólag mindenre.

Itt persze előbújt bennem a kisördög: hiszen az egész ország tényleg nem sokkal nagyobb, mint Budapest, sőt Luxemburg lakossága mindössze 602 ezer emberből áll. A fővárostól elméletben fél óra alatt el lehet érni a német, a belga és a francia határt is. Egy átlagos budapesti ennyit ül a dugóban reggel, miközben felsorolja a létező összes magyar káromkodást.

 
 

Luxemburg egyébként Európa leggazdagabb állama, a „nyugat” számára ez az ország a „nyugat”, ami azt jelenti, hogy a környező országokból rengetegen ingáznak a fővárosba a jobb fizetésért.

A CNN adatai szerint már 2016-ban is 662 autó jutott 1000 emberre, a helyzet azóta természetesen csak rosszabbodott. Egy átlagos, munkába igyekvő sofőr évi 33 órát tölt rendszeresen a dugóban.

Luxemburg eddig sem a jegyekből és bérletek árából finanszírozta a tömegközlekedést: míg az éves fenntartási költség 508 millió euróra rúgott, a jegyekből mindössze 41 millió euró folyt be. Az ország közlekedésügyi minisztere, Francois Bausch a változással kapcsolatban így fogalmazott: „Az ország ebben a pillanatban nagyon jól teljesít. Mi, a kormány azt akarjuk, hogy az ország részesüljön a jó gazdaságból.”

Ugyanakkor arra is figyelmeztet, hogy mindez csak Luxemburg területét érinti, amint egy távolsági vonat vagy busz átlépi a határt, a kedvezmény onnantól kezdve érvényét veszti.

Egyértelműen a döntést az a kényszerhelyzet szülte, hogy Luxemburg nem bírt már el több autót. Azonban az sem utolsó, hogy ennek okán a törpeállam március elsejétől valószínűleg még „zöldebb” lesz. Ha ezt más országokban, vagy legalább kezdetben csak nagyvárosokban követni lehetne, biztos, sokan inkább a buszt és a vonatot választanák autó helyett. Esetleg a budapestieknek nem kéne azt a büdös-koszos levegőt mindennap beszívniuk, ami valószínűleg hosszútávon amúgy is rendkívül ártalmas.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here