Dollármilliomosok a történelemben 1. rész

A pénz nem boldogít, így tartja a mondás, de azért páran hozzáteszik azt is, hogy inkább sírnának egy luxusautót vezetve, mint kacagnának egy bringán ülve… Hehe. No, de ki tudja eldönteni, ki számít boldognak és/vagy gazdagnak? Ha valaki például azt hiszi, Bill Gates a történelem egyik legtehetősebb személyének számít, hát, nagyon téved. Nála sokkal de sokkal pénzesebb emberek éltek a Földön, akik káprázatos vagyonokat halmoztak fel…

 
 

Itt van például az 1794-ben született Cornelius Vanderbilt, aki már tízévesen elhagyta az iskolapadot, hogy egy teherszállító kompon dolgozhasson. A legenda szerint 16 évesen már egy kétárbocú vitorláshajót irányított. 18 éves korára szerződésben állt az amerikai kormánnyal, és ő szállította az 1812-es háború előőrsét. A háború végére kitanulta a hajókészítés mesterségét és csinos kis vagyonra tett szert. Egy évtized múlva egyeduralkodónak számított a Hudson folyón, meseszép hajóival és kedvező áraival. 1846-ra milliomos lett. 1850-től a figyelme átterelődött a vasúti közlekedésre, és 1863-ra övé volt a New York és Harlem Vasúttársaság. Vanderbilt 1877-ben, 83 éves korában hunyt el. Ha meg akarnánk saccolni, mennyit ért Vanderbilt vagyona, akkor az körülbelül 165 milliárd dollárra tehető.

Marcus Licinius Crassus tehetős szülők gyermekeként született és nőtt fel. A későbbi római hadvezér és politikus egész életében gazdag és szerencsés volt. Tehetős vagyonra tett szert azáltal, hogy adta-vette a rabszolgákat, akik a családi ezüstbányában gürcöltek, de azzal is sokat kaszált, hogy olcsón vett ingatlanokat, amelyeket busás haszonnal értékesített tovább. Halálakor a vagyona hozzávetőlegesen 170 milliárd dollárt érhetett.

Henry Ford nem csupán gazdag volt: nemcsak az autógyártást, de egész Amerikát forradalmasította, megújította. 1863-ban született egy vidéki farmon. Még 13 éves sem volt, amikor a szüleitől egy karórát kapott. Ford azonnal szétszedte, majd összerakta a szerkezetet. Tizenhat évesen már tanoncként dolgozott egy gépész mellett, ahol megtanulta, hogyan működnek a gőzmotorok. 1891-ben az Edison gyár felajánlott neki egy állást, amelyet persze elfogadott, és tehetségének köszönhetően hamarosan vezető mérnökké léphetett elő. Munkaidőn kívül is állandóan dolgozott: Ford megalkotta a Ford T modellt, és hamarosan megalapította a Ford Motor Companyt. 1947-ben agyvérzésben halt meg, de életműve örökké megmarad: egy forradalmi szemléletet, több alapítványt, és egy új gyártási technológiát hagyott hátra. Munkájának értékét 186 milliárd dollárra becsülik.

A cikk második részét itt olvashatod

fotó: Internet

 

 

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here