Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy céltudatos és határozott asszony, aki úgy döntött, kezébe veszi a dolgokat, és bebizonyítja, hogy férje találmánya, az autó nem elméleti találmány, hanem hatalmas lehetőségeket rejtő gép, ami megváltoztathatja a világot. Ezt addig férjének nem sikerült megértetni a világgal, így a 39 éves Bertha asszony gondolt egy nagyot és Karl Benz tudta és engedélye nélkül nekivágott egy száz kilométeres útnak. Két fiát is magával vitte és a Mannheim és a Pforzheim közötti távval beírta magát a történelembe. Ő volt az első női sofőr a világon, aki nemcsak elszánt és bátor volt, hanem ügyeskezű és találékony is. Útközben nem egy műszaki probléma adódott, de ha azt gondolná valaki, hogy az elegáns, nagy kalapos hölgy visszariadt ezektől, nagyot téved. Harisnyakötője szigetelőként szolgált egy motoralkatrésznél, kalaptűjével pedig kitisztította az üzemanyagvezetéket. Kora hajnalban indultak el, és késő este kissé megviselt állapotban érkeztek meg a nagymamához, ahonnan az asszony táviratban értesítette férjét a sikerről. Karl Benz később úgy nyilatkozott, a felesége „vakmerőbb volt nálam, és a gépkocsi továbbfejlődése szempontjából döntő utat tett meg”. Milyen igaza volt!
Az utazás azért is volt figyelemfelkeltő vállalkozás, mert kiderült, hogy a férfi autója nemcsak feltalálói különlegesség, hanem valódi közlekedési eszköz, amely „felgyorsítja” az időt, amely alatt nagy távolságokat lehet legyűrni. Mindez azokban az időkben, amikor a lovaskocsi, hintó vagy a szekér volt az utak ördöge, és rázott, zötykölődött is rajta minden utas, mindemellett nem is haladt valami nagy sebességgel. Így a vonat mellett szükség mutatkozott olyan járműre, amely személyes célokat szolgált, ennek bizonyítására 1888-ban került sor.
Már 1886-ban készen volt a Benz-féle autó prototípusa, de a befektetőket nem érdekelte. Nem láttak benne sem fantáziát, sem üzleti lehetőséget. Az autózásban rejlő jövőt azonban nála sokkal hamarabb észrevette a csinos, okos és kiváló pénzügyi, no meg műszaki érzékkel megáldott felesége. A fiatal lány még a hozományát is arra használta fel, hogy a vőlegénye továbbfejleszthesse a vállalkozását. Az asszony idővel rájött, abból nem lesz üzleti siker, ha zseniális férje naphosszat a műhelyében matat újabb és újabb modelljein. Neki kellett a tettek mezejére lépnie…És a siker nem maradt el.
Nevéhez fűződik a történelem első tankolása is, amely annyiból állt, hogy az utasok, amikor elfogyott az üzemanyag, megálltak egy városka patikájánál és vettek egy üveg petróleumszármazékot. Így ez a patika lett az első töltőállomás a világmindenségben. Bertha a tartályban mindössze négy és fél liter üzemanyaggal vágott neki a 106 kilométernek, amely nem bizonyult elegendőnek.
Ezzel a tettével a rátermett feleség önbizalmat is adott férjének, miközben az út során tapasztalt nehézségek megoldására is újabb terveket és megoldásokat kellett kieszelnie mind neki, mint a találmány megalkotójának. Mindezen dolgokat figyelembe véve elmondhatjuk, hogy mindig is lesznek és vannak is olyan nők a történelem során, akik szembe mernek szállni koruk visszahúzóerőivel, az előítéletekkel és többek tudnak lenni, mint ahogy környezetük elgondolni is merné.
Bertha Benz emlékét ma útvonal őrzi. Mindazoknak, akik nem hisznek vagy bíznak a női vezetőkben, álljon itt jó példaként az ő tehetsége és szelleme. És csak zárójelben jegyezzük meg, hogy a kocsik ablaktörlőjének ötlete is egy kitartó és elővigyázatos hölgynek köszönhető.
Kép forrása: Pinterest