Michelangelo: Pietá

“ A Pietà nem csupán Michelangelo leghíresebb szobra, hanem az egyetlen, általa szignált szobor is. Mária ruháján megtalálhatjuk a művész nevét, közvetlenül a mell alatti vonalban. Giorgio Vasari művészettörténész szerint a mester azért döntött így, mert meghallotta, amint néhány járókelő egy másik szobrásznak tulajdonítja az alkotást. Állítólag egy éjszaka felbukkant mécsessel és vésővel a kezében, hogy a Pietà valódi alkotójának kilétét a jövőben senki se kérdőjelezze meg.”

(pietà – festmény, szobor, amely Máriát a keresztről levett Jézussal az ölében ábrázolja)

Talán a legszebb szobrok egyike, amit valaha faragtak. Egy tömbből készült, és a fiatal szobrász ezzel a művével vált elismert művésszé. Szinte hihetetlen az a mértékű tehetség, amellyel a az ifjú Michelangelo betört a nagy művészek közé. A szobor tökéletes lágysága, puhasága és szomorúsága, mintha nem evilági lenne. Mária gyönyörű és fiatal, olyan anya, aki nem hiszi el, hogy ez lehet Isten akarata, miközben tudja az igazságot. Csodálatos kidolgozás, mesteri és egyszerű kompozíció jellemzi az alkotást. Jézus és Mária emberideált testesít meg. Mindketten a földi világ szereplői. Mária örök szépségében, örök fiatalságában jelenik meg.

 
 

„Huszonhárom éves korában faragta, egy francia bíboros megbízásából. A mű mérete, koncepciója, emelkedettsége, szellemi sugárzása érett, nagy művészre vall. A megmunkálás, a faragás, csiszolás áradó, pazarló bősége jelzi, hogy fiatalember műve és a francia megrendelő ízlését is figyelembe vette, és nem tudta, hogy ilyen időtékozlást csak egyszer csinálhat.

Ennyi részletgazdagsággal, műgonddal nem is faragott soha többet. A mű hatalmas háromszögbe zárt forma. Az uralkodó középpont a Madonna feje. Ez a szépséges arc árad szét az egész művön…Mária bal keze – a legszebb kéz talán, amit valaha ember faragott. E kéz szabadon nyílik ki, kérdő mozdulattal. Ennyit szól az Anya.”

De ez a csend, mint a fájdalom kifejezése, erősebb minden szónál, szinte betör az égbe. Mária minden anya egyetemes fájdalmával tartja ölében fiát, aki kereszthalált halt. Michelangelo átérezte a pillanatot, amikor Mária átadja Istennek fiát, akit az emberiség megváltásáért küldött a Földre.

Pietà nem csupán Michelangelo leghíresebb szobra, hanem az egyetlen, általa szignált szobor is. Mária ruháján megtalálhatjuk a művész nevét, közvetlenül a mell alatti vonalban. Giorgio Vasari művészettörténész szerint a mester azért döntött így, mert meghallotta, amint néhány járókelő egy másik szobrásznak tulajdonítja az alkotást. Állítólag egy éjszaka felbukkant mécsessel és vésővel a kezében, hogy a Pietà valódi alkotójának kilétét a jövőben senki se kérdőjelezze meg.

Ezt a szobrot, amely a Szent Péter bazilikában található Rómában, 1972-ben, pünkösd vasárnap egy őrült honfitársunk megrongálta. Tizenöt kalapácsütést adott le rá mielőtt ártalmatlanná tették volna. „Én vagyok Jézus Krisztus, feltámadtam halottaimból!” kiáltással rontott a műre. Mielőtt a biztonsági őrök megállították volna, letörte Mária bal karját és orra hegyét, és károkat okozott az arcán is. A hatóságok letartóztatták a rongálót, azonban bizonyítottan háborodott elmeállapotára tekintettel sohasem emeltek ellene vádat. A pápai tanács sokáig töprengett azon, meghagyják-e rongált állapotban elrettentésül, de aztán a restaurálás mellett döntöttek, és mindössze tíz hónap leforgása alatt visszaállították eredeti állapotába.

Az elkövetőről annyit tudhatunk, hogy 1938-ban Pilisvörösváron született Tóth László néven. Geológusnak tanult, majd diplomája megszerzése után disszidált. Meg sem állt Ausztráliáig, ahol nem igazán tudott boldogulni, mivel nem beszélt jól angolul, végzettségét pedig odaát nem ismerték el. Valószínűleg már ekkor mentális problémákkal küzdött, végül egy szappangyárban talált munkát. 1971-ben otthagyta választott hazáját, és Rómába költözött, ahol a folyamatosan a Vatikánt bombázta zavaros levelekkel.

Ezekben az irományokban azt állította magáról, ő Jézus Krisztus, aki visszatért a Földre, és audienciát akart kérni VI. Pál pápától, hogy megvitathassa vele a harmadik fátimai titkot. 1917-ben a Szűzanya állítólag megjelent néhány pásztorgyerek színe előtt a portugáliai Fátima város közelében, és három jóslatot közölt velük: az első két jövendölést már az 1940-es években kiadta a Vatikán, a harmadikat azonban csak jóval később, az ezredfordulón tette nyilvánossá.

Még egy újsághirdetést is közzétett, melyben azt állította, az ausztrál sivatagban földönkívüliekkel találkozott, akik azt kérték tőle, menjen Rómába, és mondja meg a pápának, hogy ossza meg a világgal a nagy titkot. Mindezeket tudva, három éven át elmegyógyintézetben kezelték, majd kiutasították az országból. Később zavaros életéről sok pletyka keringett.

A csodálatos szobrot azóta vastag, golyóálló üveg mögött őrzik, nehogy még egyszer hasonló eset történjen

 

Kép forrása: Pinterest

Oktatás és nevelés területén dolgozom, de minden szabadidőmben írok. Szeretek belesni a hétköznapok függönye mögé és közben keresem az embert, a nőt a jól legyártott álarcok mögött. Néha meséket is írok, de gyakrabban novellákat, cikkeket és apró vicces történeteket.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here