Ha gyerekünk egyik nap azzal áll elő, hogy egy szőrös fülű, félelmetesen vigyorgó lényt szeretne, ne lepődjünk meg. Valószínűleg őt is elérte a Labubu-láz, ahogy barátnőnket vagy kollégáinkat. Ez a bizarr játékfigura, ami olykor tud bájos is lenni, egyre nagyobb sikernek örvend világszerte. Sikerét annak is köszönheti, hogy nemcsak gyerekek körében hódít, trendi játék lett a felnőttek között is. Észrevehetően hasonlít a 70-es, 80-as évek Moncsicsijére, a majombabára, de akkor nem szabadult el a pokol, a szülők nem akartak maguknak egyet. Azóta azonban megfordult a világ, bár a Labubu nem a klasszikus értelemben vett szép figura. Hegyes fogakkal vigyorog, mintha egy komisz hős lenne valamelyik meséből. Mégis van benne valami vonzó, az eladási statisztikák is ezt bizonyítják.
Kasing Lung, a tajvani művész, aki megalkotta, azt mondta, szörnyecskét szeretett volna létre hozni, ami egyben szerethető is. Sikerült neki. Ha mélyen az elménkben kotorászunk, rájöhetünk arra is, hogy meglovagolta a mai trendet: féljünk, de győzzük is le, mert a 21. század embere nem bírja elviselni a vereséget. Így inkább magával viszi, és azt hiszi uralja.
A Labubu a kínai Pop Mart cég The Monsters sorozatának tagja. A Pop Mart főleg a meglepetésdobozairól híres. Remek marketing fogással élnek, mert a rendelésnél meglepetés dobozt kapunk, ami külön izgalmat jelent. Különböző szériákkal állnak elő, ami még inkább fokozza a gyűjtők lelkesedését.
Sok felnőtt is komoly gyűjtővé válik, ami nem véletlen. A kampány úgy van felépítve, hogy a termékek hasonlítsanak a mai kortárs műalkotásokhoz. Sokkal jobban, mint a játékszerekhez. Limitált kiadásaik fokozzák az érdeklődést.
Kérdezhetnénk, hogy miért pont most? Miért van ezekre szükség? Minden kornak megvolt és van is a korszellemet tükröző jelképe. A világ olykor túl komoly, feszültségekkel teli, ezért ma a Labubu vicces kinézetével finoman egyensúlyoz a rémálom és a gyerekmese között. Egyik figura se tökéletes, mindegyikben van valami, ami viszolygást kell, de szerethető is egyben. Bármilyen furcsa, még közösséget is formál, hisz a gyűjtők megosztják egymással a tapasztalataikat, cserélgetnek, elárulják melyik szériából valókat szeretik, és próbálnak valódi ritkaságokat beszerezni. Kicsit olyan, mint régen a matricás album, csak modernebb köntösben.
A Labubu a mai kor unalmának terméke. Nem biztos, hogy elsőre beleszeretünk, de sokan állítják, hogy ha egy megfog bennünket, akkor nincs megállás. Nemcsak egy játék, hanem egy szelet játékosság is, amelyben egyre kevesebb részünk van. Mivel egyre felkapottabb, villámgyorsan megjelentek a hamisítványok is. Főleg az online piacokon. Íme néhány tipp azoknak, akik vágynának rá, de nem akarnak belefutni egy rosszul elkészített másolatba:
– Az eredeti Pop Mart doboz erős kartonból készül, grafikája színes, részletgazdag. Találhatunk rajta hologramos matricát vagy QR-kódot, amit ellenőrizni lehet egy Pop Mart appban.
– Az eredeti figurákra jellemző, hogy jó minőségű anyagokból készültek, szintén ügyeltek a részletekre, és a festésük is kiváló, ellentétben az olcsó másolatoknál.
Nem minden Labubu egyforma. Vannak kifejezetten kedvelt, limitált sorozatok is. A rajongók el vannak bűvölve a Forest Labubutól, amely a legklasszikusabb, de a Space Labubu, a Labubu in Fairytale is imádott. Ezeket a régi mesék inspirálták, pl. a Hamupipőke vagy a Piroska. Az ünnepekhez kötődők is kelendőek, ezek a Holiday Labubuk.
Arra azért készüljünk fel, hogy a Pop Mart szinte havonta dob piacra újabb kollekciókat. Ez is része a tökéletes marketingnek, mert van mire várni, mégsem kell túl sokat. A legtöbb széria általában 12-13 figurából áll.
Már csak egy kérdés marad. Mire jók? Tulajdonképpen semmire, ahogy az összes gyűjthető dolog sem. Szépen mutathatnak a polcon, lehet velük villogni, cserélgetni, fényképezni őket. A Labubu annak, akit rabul ejt, bizonyára sok örömöt okoz, mert elmosolyodik, amikor megérkezik az új csomag, míg mások értetlenkedve állnak a jelenség előtt. De ne feledjük, minden csoda addig tart, amíg nem jön egy újabb furcsa mánia.
Kép forrása: Pinterest